rijst

Snel en gemakkelijk een gezonde maaltijd op tafel

Kom je ‘s avonds thuis van werk en kijk je op tegen het koken van een maaltijd? Dat is niet zo gek als je de hele dag hard gewerkt hebt en je moe en hongerig thuiskomt. Het Surinaamse eten leent zich er goed voor om snel en gemakkelijk een gezonde maaltijd op tafel zetten. Binnen een kwartier tot twintig minuten heb je een heerlijke Surinaamse maaltijd op tafel staan en kan je genieten van je avond. Het Surinaamse eten is makkelijk en gezond; wat wil een mens nog meer?

Nasi, wie kent het niet?

Een eerste gerecht waar we het uitgebreid over gaan hebben is nasi. Dit gerecht kent meerdere versies over de hele wereld, maar komt oorspronkelijk uit Indonesië. De arbeidsmigranten uit het toenmalige Nederlands-Indië werden de ‘Javanen’ genoemd door het Surinaamse volk. Tot vandaag de dag wordt dit bijzondere gerecht gezien als Surinaams met een ‘Javaans’ tintje. Het gebruik van basmati rijst en het roerbakken van een gerecht mag dan niet typisch zijn voor Surinaams eten, het gebruik van Faja Lobi kruidenpasta’s is dat wel. De combinatie ervan maakt het gerecht een heerlijke mengelmoes die typisch is voor de Surinaamse keuken. 

De bereidingswijze

Als je moe bent en weinig tijd aan het bereiden van een maaltijd wilt besteden, dan zit je met nasi wel goed. Kook als eerste de basmati rijst volgens de aanwijzingen op het pak. Terwijl die gaar wordt, bak je 3 eieren in stukjes gaar en zet je ze opzij als ze klaar zijn. In dezelfde pan bak je vervolgens 1 ui en gesneden kipfilet. De groenten die je toevoegt zijn: doperwten, maïskorrels en prei. Na een paar minuten voeg je daar de Faja Lobi kruidenmixen en tomatenpuree doorheen. Zodra de basmati rijst gaar is kan je deze er doorheen scheppen, samen met het ei, totdat je echte Surinaamse bami hebt. Zo zie je maar weer, het Surinaamse eten is in een handomdraai klaar. 

Bami; altijd populair

Bijna iedereen kent het gerecht bami. Maar weet je ook wat het betekent? De ‘ba’ betekent vlees en ‘mi’ of ‘mie’ is uit het Chinees vertaald ‘noedels’. Bami is dus letterlijk een noedels gerecht met (onder andere) vlees. Typisch Surinaams is het veelvuldige gebruik van kip. Vandaar dat kip dan ook niet ontbreekt in deze Surinaamse versie van bami. De ingrediënten voor dit recept vind je gewoon in de supermarkt. Verse groenten, kipfilet en de kruiden mixen van Faja Lobi zijn overal te vinden. Je hoeft dus geen extra moeite te doen om de ingrediënten bij verschillende winkels in te kopen. 

In een kwartier op tafel

In een kwartier op tafel klinkt misschien wat ambitieus, maar het is zeker mogelijk. Bami is al jaren een echte topper binnen de Surinaamse keuken, mede door de eenvoud van het gerecht. Maar hoe bereid je de Surinaamse versie van bami? Simpel: kook eerst de mie. Terwijl dat gaande is, bak je een gesneden ui lichtbruin in de pan met zonnebloemolie. Vervolgens voeg je toe: gesneden kipfilet, julienne wortel en gesneden prei. Wat volgt is het meebakken van de kruidenpasta’s van Faja Lobi, pimentpoeder en tomatenpuree. Als de mie gaar is schep je deze door het mengsel van kruiden, kip en groenten door. Als je het bord opmaakt kan je snippers selderij toevoegen, dat staat extra leuk!

Unieke Surinaamse keuken

Zoals je hebt kunnen lezen is de Surinaamse keuken een unieke mengelmoes van allerlei buitenlandse invloeden en een geheel eigen twist. De kruidenpasta’s van Faja Lobi openen een wereld voor je waarin je snel en gemakkelijk echte Surinaamse gerechten op tafel kan zetten. De Surinaamse recepten van bami en nasi zijn goed te doen, zelfs voor de beginner die nog nooit Surinaams gekookt heeft. Kortom, snel en gemakkelijk een gezonde maaltijd op tafel doe je met een goed Surinaams recept en met wat hulp van de kruidenpasta’s van Faja Lobi. Succes en geniet ze!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.